ללמוד ולעבוד בתחום – מורה ביסודי

מידע על המקצוע – מורה ביסודי 
מקצוע המורה:
אם אתם רוצים להיות מורים, אולי זה בגלל שהיה לכם בעבר מורה שהשפיע על חייכם או שמאד נהניתם מתהליך הלמידה כתלמידים. כמורים תוכלו להעביר את החוויה הזו לאחרים, יחד עם מיומנויות וידע נוספים שיעזרו להם בחיים.

כדאי שתיקחו בחשבון שתאלצו לחנך קבוצת ילדים גדולה ורעשנית,…

מידע על המקצוע – מורה ביסודי 
מקצוע המורה:
אם אתם רוצים להיות מורים, אולי זה בגלל שהיה לכם בעבר מורה שהשפיע על חייכם או שמאד נהניתם מתהליך הלמידה כתלמידים. כמורים תוכלו להעביר את החוויה הזו לאחרים, יחד עם מיומנויות וידע נוספים שיעזרו להם בחיים.

כדאי שתיקחו בחשבון שתאלצו לחנך קבוצת ילדים גדולה ורעשנית, להכין מערכי שיעורים מראש, לעמוד על הרגליים שעות ארוכות, לבדוק מבחנים ועבודות ולתת ציונים וגם להיפגש עם הורי התלמידים, שלא תמיד יסכימו עם אבחנותיכם לגבי ילדיהם.

לצד הקשיים תמצאו גם יתרונות רבים כמו חופשת קיץ ארוכה וחופשות נוספות במהלך השנה וכן יום עבודה המסתיים בשעה מוקדמת, אבל החשוב מכל – תוכלו ללכת לישון בלילה בתחושת סיפוק עצומה, כי סייעתם לתלמיד לממש את הפוטנציאל הגלום בו והעשרתם אותו בידע לימודי וחינוכי.

התמחויות במקצוע המורה:

מורה/גננת לגיל הרך:

שני מסלולים אפשריים לעבודה עם הגיל הרך, אחד לגילאי לידה עד גיל 6 (לחינוך רגיל ולחינוך מיוחד), ואחד לגילאי 3-8, כגננת ומורה לכיתות א'-ב', עם התמחויות שונות כמו אמנות, ספרות או טבע.

מורה בבית הספר היסודי:

המורה בבית הספר היסודי מתמחה ומתמקד בתחום מסוים כמו – היסטוריה, תרבות ישראל, מקרא, לשון, ערבית, ספרות, מדעי החברה ואזרחות, לימודי ארץ ישראל, גיאוגרפיה, מדעי הטבע, מתמטיקה-פיסיקה, מדעי המחשב, מדעי הסביבה וחקלאות.

מורה בבית הספר העל יסודי:

המורה בבית הספר העל יסודי מתמחה ומתמקד בתחום מסוים כמו היסטוריה, תרבות ישראל, מקרא, לשון, ערבית, ספרות, מדעי החברה ואזרחות, לימודי ארץ ישראל, גיאוגרפיה, מדעי הטבע, מתמטיקה-פיסיקה, מדעי המחשב, מדעי הסביבה.

מורה לחינוך מיוחד:

עוסק בחינוך מיוחד לגילאי שש עד עשרים ואחת, לילדים ונוער בעלי צרכים מיוחדים. בעל ידע  בתחומי הפסיכולוגיה. מטפל באמצעות יצירה והבעה (אמנות, מוזיקה, תנועה וכד'), טיפול באמצעות בעלי חיים ועוד. מסייע גם ללקויי למידה ולמי שזקוק להוראה מתקנת בקריאה, כתיבה וחשבון. עובד במסגרות מיוחדות ועם מגוון אוכלוסיות בחינוך המיוחד: ילדים עם נכויות התפתחותיות קשות, לקויי שמיעה ושפה וילדים בעלי קשיי הסתגלות והפרעות התנהגות. חלקם לומדים במסגרות רגילות וחלקם במסגרות ייחודיות של מעונות ומוסדות.

קריירה בחינוך:

בני האדם נולדים עם מטען גנטי מסוים הכולל תכונות כמו סקרנות, יכולת למידה, יכולת קליטה, הקשבה ועוד. בנוסף לכך, הם מקבלים מהוריהם ידע בסיסי והתנהגויות חברתיות מסוימות.

תפקיד מערכת החינוך הוא לקחת את הבסיס איתו מגיע כל תלמיד ולממש בצורה הטובה ביותר את הפוטנציאל הגלום בו.

ריבוי סוגי התלמידים, המגיעים מרקעים שונים לגמרי יכול להעשיר את המערכת. המורה ושאר העוסקים בתפקידים חינוכיים, חייבים לטפל בזהירות בחומר הגלם הגמיש הזה, שנקרא תלמיד, כדי לסייע לו להוציא מעצמו את המקסימום, ולהפוך למבוגר מסופק, העוסק במקצוע ההולם את כישוריו ואת אופיו ותורם לחברה.

על העוסקים בחינוך להיות רחבי אופקים, בעלי ידע רב בתחום התמחותם ויכולת אנושית מצוינת, שתקל עליהם לדבר אל לב התלמיד ולעניין אותו בידע שברשותם. החינוך הוא, למעשה, הבסיס לכל חברה. רק באמצעות הכשרת דור העתיד, יוכלו חברות ותרבויות לשרוד ואף להתפתח ולהתקדם.
 
 
מידע על לימודים אקדמיים – מורה ביסודי 
תואר ראשון ותעודת הוראה לבית הספר היסודי:

רקע כללי:
המסלול מכשיר מורים לכיתות א’-ו’ של בית הספר היסודי. הלימודים משולבים בהתנסות מעשית בבתי ספר, שבהם מצטרפים הסטודנטים לצוותים מקצועיים וחוקרים את עבודתם.

בשנים האחרונות קיים מחסור במורים לבתי הספר היסודיים בכל רחבי הארץ. לכן, משרד החינוך מעניק מלגות גבוהות לסטודנטים מתאימים הלומדים את אחת ההתמחויות של בית הספר היסודי (אנגלית, מתמטיקה, ספרות, תנ"ך, טבע).

מסלולי התמחות:

חינוך לצדק חברתי, סביבתי וחינוך לשלום, פדגוגיה ביקורתי B.Ed:

רקע כללי:
התוכנית מעניקה כלים להוראה אלטרנטיבית, חווייתית מגוונת וערכית. הוראה שיש בה רגישות לאוכלוסיות מוחלשות.

הנמצאות בשוליים החברתיים. התוכנית נותנת את הכלים והידע להשתלבות במערכת החינוך הקיימת, תוך הובלת פרויקטים לשינוי והתחדשות במישורים פדגוגיים, ערכיים, קבוצתיים ואישיים.

תעודות:

מסיימי התוכנית זכאים ל: תאר בוגר/ת B.Ed בחינוך, תעודת הוראה לחינוך היסודי, תעודת מגשר/ת, תעודת התמחות בשינוי חברתי בארגונים חברתיים.

תכני הלימוד:

זכויות אדם, כלכלה חברתית וחינוך, צדק סביבתי ואקולוגיה, גישור ופתרון קונפליקטים, מגדר ושוויון בין המינים, פדגוגיה ביקורתית – תיאוריה ופרקטיקה.

הלימודים משולבים בעבודה מעשית בבתי ספר ובארגונים לשנוי חברתי. בשנה הרביעית הלימודים הסטודנטים יעברו סטאז'’.

חינוך למדעים:

רקע כללי:

מדוע השמיים כחולים? איך מתקשרים בעלי-חיים שונים? מה הן שלכת ונביטה? על שאלות אלו ורבות אחרות תוכלו לקבל תשובה במסגרת הלימודים בהתמחות מדעים לבית הספר היסודי.

הלימודים מתאימים לכל מי שיש לו עניין בטבע, מדע וטכנולוגיה ובהוראת ילדים.

תכני הלימוד:

הלימודים מלווים בסיורים בשדה, במוזיאונים, בהיכרות עם תופעות בחיי היום-יום, עבודה במעבדות משוכללות והיכרות עם דרכי הוראה מתקדמות. ההכשרה מאפשרת הוראה בתחומי המדעים בבית הספר היסודי.
 
מתמטיקה:

רקע כללי:

האם הוראת המתמטיקה דומה להוראת ”שפה זרה”? האם זהו מקצוע קשה כל כך כפי שמקובל לחשוב? הוראת המתמטיקה דורשת כלים מקצועיים מעמיקים, שכן רבים מהתלמידים חוששים מלימוד תחום ידע מרתק זה.

תכני הלימוד:

הלימודים בהתמחות זו מכוונים לביסוס ולהעמקה של הידע המתמטי של הסטודנטים, ללימוד דרכים ושיטות מגוונות להוראת מתמטיקה, ולהיכרות עם דרכי חשיבה מתמטיות של ילדים. במסגרת הלימודים ילמדו הסטודנטים כיצד לעורר עניין בתלמידיהם, תוך שימוש בעזרים שונים כלומדות מחשב, משחקים, חידות ועוד.

ספרות:

רקע כללי:

בלימודי הספרות תעסקו בפרי עטם של מיטב הסופרים בארץ ובעולם. תענו על שאלות מהותיות כמו מהי הספרות, כיצד היא בנויה ובמה היא שונה מטקסטים אחרים, מהן המטרות הפוליטיות, חברתיות, תרפויטיות ואחרות של יצירות שונות.

תלמדו סוגי קריאה שונים של טקסטים ותיאוריות ספרותיות-פילוסופיות מרכזיות במאה העשרים, תכירו את הקשר בין ספרות לקולנוע ובין הספרות העברית למקרא. לימודי הספרות יקנו לסטודנטים ידע מקצועי אקדמי מבוסס ושיטתי, המשולב בחוויה לימודית מרתקת.
 
מקרא ותרבות ישראל:

רקע כללי:

הלימודים יציגו בפניכם תמונה רחבה של התרבות היהודית על רבדיה השונים, מן המקרא והמדרשים ועד לתרבות היהודית הישראלית.

המטרה היא ללמוד כיצד לחנך את הדור הבא להכרת ארון הספרים היהודי, והמורשת היהודית. ההתמחות ”מקרא ותרבות ישראל” משלבת חוויה אינטלקטואלית עם לימוד יצירתי ומושתתת על דרכי הוראה מגוונות, ובהן לימוד בית מדרשי – חברותא, טכנולוגיה מתוקשבת, ושילוב אמנויות – ביבליו-דרמה ואמנות פלסטית.

תכני הלימוד:

סיפור גן העדן בבראשית ובמדרשים – ומשמעותם לכינון הזוגיות והמיניות, מערכת היחסים בין יעקב ועשו, כפרשנות ליחסי  ישראל והעמים, סיפורי יוסף המתחקים אחר מתחים בתוך המשפחה ובעם היהודי, אגדות חכמים כתשתית ליחסי אנוש וכבוד האדם, שאלות הזהות היהודית בעקבות השואה, היחס לארץ ישראל, לציונות ומדינת ישראל.

 
>מידע על לימודי תעודה – מורה ביסודי 
לימודי תעודת הוראה בנוסף לתואר:

רקע כללי:
ישנם מוסדות לימוד שמעניקים תואר ראשון במקצוע ספציפי, ובנוסף תעודת הוראה במקצוע זה, כלומר, ללא קשר ללימודי חינוך, ניתן למשל לעשות תואר ראשון בביולוגיה ולהמשיך שנה נוספת על מנת להיות זכאי לתעודת הוראה במקצוע זה.

מוסדות אלו ברך כלל מציינים זאת בערכות הרישום, אך עדיף כמובן לברר את הנושא.

תכני הלימוד:

מדעי הרוח: ארכיאולוגיה, היסטוריה, מחשבת ישראל, מקרא, ספרות, עולם הערבים והאסלאם, פילוסופיה.

מדעי החברה: גיאוגרפיה, מדע המדינה ואזרחות, סוציולוגיה, פסיכולוגיה, תקשורת.

מדעי הטבע: ביולוגיה, כימיה, מדע וטכנולוגיה בחברה, מתמטיקה, פיסיקה.

לימודי שפות: אנגלית, לשון עברית, לשון עברית כשפה שנייה, ספרדית, ערבית, צרפתית.

אמנויות: אמנות מעשית, תולדות האמנות, מוסיקה, תיאטרון.

הכשרה בתחומי חינוך: חינוך מיוחד, חינוך בלתי-פורמאלי, פסיכולוגיה.

מסלולי לימוד:

לתלמידי תואר ראשון: מיועד לתלמידים שסיימו לפחות שתי שנות לימוד לקראת התואר הראשון או סיימו את כל חובותיהם לתואר הראשון. הלימודים נמשכים בדרך כלל שנתיים. תלמידים שסיימו את חובותיהם לתואר הראשון יורשו לסיים את לימודי ההכשרה להוראה במהלך שנת לימודים אחת.
לבעלי תואר אקדמי: המסלול מיועד לבעלי תואר ראשון או שני או למסיימי השנה השלישית בלימודי התואר הראשון המעוניינים להכשיר עצמם להוראה באחד או בשני תחומי התמחותם.

תעודת הוראה ולימודים ל-M.A. או ל-M.Sc. בחוגים דיסציפלינאריים: המסלול מיועד לבעלי תואר ראשון המעוניינים לשלב לימודים לתואר שני בחוגים הדיסציפלינאריים עם לימודי תעודת הוראה. תעודת הגמר לתואר מוסמך תינתן על ידי החוגים ותעודת ההוראה תינתן על ידי ביה"ס לחינוך. לימודי התואר השני ישלבו לימודים דיסציפלינאריים עם לימודי חינוך חלקיים, באופן שיזכה את התלמידים במקצת חובותיהם לתעודת ההוראה. מסלול זה מוצע רק בחלק מהחוגים.

מסלול הסבה להוראה לבעלי תואר אקדמי שלא בתחום שבו יש להם תואר: המסלול מיועד לבעלי תואר אקדמי המעוניינים להכשיר עצמם להוראה בתחום אחר שבו אין להם תואר אקדמי. הלימודים כרוכים בהשלמות בתחום הדיסציפלינארי. 

 
מסלול הכשרת מורים מכהנים בעלי תואר אקדמי שאין ברשותם תעודת הוראה: המסלול מיועד למורים בפועל בעלי תואר ראשון או שני עם ותק של שלוש שנים ומעלה המעוניינים להכשיר עצמם להוראה בתחום התמחותם.

 
מסלול הסבה לבעלי תואר אקדמי ותעודת הוראה המעוניינים בתעודת הוראה במקצוע נוסף: המסלול מיועד למורים בפועל בעלי תואר ראשון או שני עם ותק של שלוש שנים ומעלה שברשותם תעודת הוראה (לביה"ס היסודי, חטיבת הביניים או ביה"ס התיכון), המעוניינים לעבור הסבה לתחום הוראה נוסף או להוסיף תחום הוראה חדש. הלימודים כרוכים בהשלמות בתחום הדיסציפלינארי.
חובת התמחות בהוראה (סטאז'):

לפי הוראת משרד החינוך, על כל בוגרי הכשרת מורים הלומדים באוניברסיטאות ובמכללות להוראה חלה חובת ההתמחות בהוראה.

ההתמחות היא שנת העבודה הראשונה בהוראה ומטרתה לחזק את התפיסה המקצועית של הבאים בשעריה. עמידה בחובת ההתמחות בהצלחה מקנה רישוי עיסוק בהוראה (לכל מורה יידרש: תואר ראשון, תעודת הוראה ורישוי עיסוק בהוראה).
מטרות ההתמחות בהוראה:

התנסות בהוראה בתנאי אמת הכוללת זכויות וחובות של המורה, תמיכה בהתמודדות עם קשיים בתחום הפדגוגי, הארגוני ובטיפוח זהות מקצועית, טיפוח תרבות קליטה במערכת החינוך ושילובו של המורה המתחיל בעבודת הצוות, הערכת כישוריו המקצועיים של המורה המתחיל ובחינת התאמתו למערכת החינוך.

התנאים להתמחות בהוראה:

- עבודה במערכת החינוך בהיקף של שליש משרה לפחות, במשך חצי שנה לפחות ובשכר.

- הוראה בזיקה לתחום שבו המתמחה זכאי לתואר אקדמי ולמד לתעודת ההוראה.

- ליווי מקצועי של חונך – איש סגל במערכת החינוכית שבה עובד המתמחה.

- השתתפות בסדנה שבועית במוסד להשכלה גבוהה.

- באמצע שנת הלימודים – הערכה על ידי חונך.

- בסיום שנת ההתמחות – הערכה על ידי ועדת הערכה.

הפוסט הזה פורסם בתאריך לימודי הוראה ביסודי. קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>