ללמוד ולעבוד בתחום – מורה בתיכון

מידע על המקצוע – מורה בתיכון 
מקצוע המורה:
אם אתם רוצים להיות מורים, יכול להיות שזה בגלל שהיה לכם בעבר מורה שהשפיע על חייכם או שמאד נהניתם מתהליך הלמידה כתלמידים.
כמורים תוכלו להעביר את החוויה הזו לאחרים, יחד עם מיומנויות וידע נוספים שיעזרו להם בחיים.

כדאי שתיקחו בחשבון שתאלצו לחנך קבוצת ילדים…

מידע על המקצוע – מורה בתיכון 
מקצוע המורה:
אם אתם רוצים להיות מורים, יכול להיות שזה בגלל שהיה לכם בעבר מורה שהשפיע על חייכם או שמאד נהניתם מתהליך הלמידה כתלמידים.
כמורים תוכלו להעביר את החוויה הזו לאחרים, יחד עם מיומנויות וידע נוספים שיעזרו להם בחיים.

כדאי שתיקחו בחשבון שתאלצו לחנך קבוצת ילדים גדולה ורעשנית, להכין מערכי שיעורים מראש, לעמוד על הרגליים שעות ארוכות, לבדוק מבחנים ועבודות ולתת ציונים וגם להיפגש עם הורי התלמידים, שלא תמיד יסכימו עם אבחנותיכם לגבי ילדיהם.

לצד הקשיים תמצאו גם יתרונות רבים כמו חופשת קיץ ארוכה וחופשות נוספות במהלך השנה וכן יום עבודה המסתיים בשעה מוקדמת, אבל החשוב מכל: תוכלו ללכת לישון בלילה בתחושת סיפוק עצומה, כי סייעתם לתלמיד לממש את הפוטנציאל הגלום בו והעשרתם אותו בידע לימודי וחינוכי.

התמחויות במקצוע המורה:

מורה/גננת לגיל הרך:
שני מסלולים אפשריים לעבודה עם הגיל הרך, אחד לגילאי לידה עד גיל 6 (לחינוך רגיל ולחינוך מיוחד), ואחד לגילאי 3-8, כגננת ומורה לכיתות א'-ב', עם התמחויות שונות כמו אמנות, ספרות או טבע.

מורה בבית הספר היסודי:
המורה בבית הספר היסודי מתמחה ומתמקד בתחום מסוים כמו – היסטוריה, תרבות ישראל, מקרא, לשון, ערבית, ספרות, מדעי החברה ואזרחות, לימודי ארץ ישראל, גיאוגרפיה, מדעי הטבע, מתמטיקה-פיסיקה, מדעי המחשב, מדעי הסביבה וחקלאות.
 
מורה בבית הספר העל יסודי:
המורה בבית הספר העל יסודי מתמחה ומתמקד בתחום מסוים כמו היסטוריה, תרבות ישראל, מקרא, לשון, ערבית, ספרות, מדעי החברה ואזרחות, לימודי ארץ ישראל, גיאוגרפיה, מדעי הטבע, מתמטיקה-פיסיקה, מדעי המחשב, מדעי הסביבה.
 
מורה לחינוך מיוחד:
עוסק בחינוך מיוחד לגילאי שש עד עשרים ואחת, לילדים ונוער בעלי צרכים מיוחדים. בעל ידע  בתחומי הפסיכולוגיה.

מטפל באמצעות יצירה והבעה (אמנות, מוזיקה, תנועה וכד'), טיפול באמצעות בעלי חיים ועוד. מסייע גם ללקויי למידה ולמי שזקוק להוראה מתקנת בקריאה, כתיבה וחשבון.
עובד במסגרות מיוחדות ועם מגוון אוכלוסיות בחינוך המיוחד: ילדים עם נכויות התפתחותיות קשות, לקויי שמיעה ושפה וילדים בעלי קשיי הסתגלות והפרעות התנהגות. חלקם לומדים במסגרות רגילות וחלקם במסגרות ייחודיות של מעונות ומוסדות.
 
קריירה בחינוך:
בני האדם נולדים עם מטען גנטי מסוים הכולל תכונות כמו סקרנות, יכולת למידה, יכולת קליטה, הקשבה ועוד. בנוסף לכך, הם מקבלים מהוריהם ידע בסיסי והתנהגויות חברתיות מסוימות.

תפקיד מערכת החינוך הוא לקחת את הבסיס איתו מגיע כל תלמיד ולממש בצורה הטובה ביותר את הפוטנציאל הגלום בו.

ריבוי סוגי התלמידים, המגיעים מרקעים שונים לגמרי יכול להעשיר את המערכת. המורה ושאר העוסקים בתפקידים חינוכיים, חייבים לטפל בזהירות בחומר הגלם הגמיש הזה, שנקרא תלמיד, כדי לסייע לו להוציא מעצמו את המקסימום, ולהפוך למבוגר מסופק, העוסק במקצוע ההולם את כישוריו ואת אופיו ותורם לחברה.

על העוסקים בחינוך להיות רחבי אופקים, בעלי ידע רב בתחום התמחותם ויכולת אנושית מצוינת, שתקל עליהם לדבר אל לב התלמיד ולעניין אותו בידע שברשותם.

החינוך הוא, למעשה, הבסיס לכל חברה.
רק באמצעות הכשרת דור העתיד, יוכלו חברות ותרבויות לשרוד ואף להתפתח ולהתקדם.
 
מידע על לימודים אקדמיים – מורה בתיכון 
תואר ראשון ותעודת הוראה לבית הספר העל-יסודי B.ed:

רקע כללי:
המסלול מכשיר מורים ומחנכים לבתי הספר העל יסודיים במקצועות מתמטיקה (חד-חוגי), מתמטיקה ומחשבים (דו-חוגי), ביולוגיה (חד-חוגי), אנגלית (חד-חוגי), הומניסטיקה (דו-חוגי) כגון: ספרות, תנ”ך, לשון עברית.

התכנית משלבת לימודים אקדמיים עם התנסות בהוראה.

שילוב זה יצייד אתכם בכלים המתאימים להתמודדות עם שינויים והתפתחויות עתידיות. מלגות מיוחדות יוענקו לסטודנטים מתאימים הלומדים בהתמחויות של בית הספר העל-יסודי.
 
התמחוית:

מדעי הרוח בדגש חברתי:
חטיבת מדעי הרוח במסלול החינוך העל-יסודי מכשירה מורים למקצועות הוראה בתחומים הבאים: ספרות, מקרא ותרבות ישראל, והיסטוריה.

הסטודנטים יבחרו בשני תחומי התמחות בהם יעמיקו את לימודיהם. במסגרת הלימודים הם יתמחו במקצועות אלו ברמה אקדמית וברכישת מקצוע ההוראה בהתנסות בפועל בבתי הספר של חטיבת הביניים.

העבודה המעשית מלווה בהדרכה צמודה של מדריכים פדגוגיים מקצועיים ומיומנים, בסדנאות הכנה ובמשובים.
 
מדעים: ביולוגיה-כימיה בדגש סביבתי:

רקע כללי:
תוכנית המכשירה להוראת ביולוגיה-כימיה ולמנהיגות סביבתית חינוכית. ההכשרה כוללת שימוש בדרכים ובכלים של החינוך הדמוקרטי, המבוסס על התפישה לפיה חינוך לערכי דמוקרטיה, כבוד האדם וחינוך לעצמאות, הם מטרה עיקרית בשדה החינוך.

תכני הלימוד:
בסיס ידע רחב בתחומי מדעי החיים והטבע, תכנים ייחודיים בנושא הסביבה, תכנים חברתיים, עיוניים ומעשיים, דרכי הוראה של תחומי הדעת והתנסות מעשית בשדה.

תעודות:

1. תואר ראשון בחינוך B.Ed.

2. תעודת הוראה לבית הספר העל-יסודי במקצועות ביולוגיה וכימיה.

3. תעודת התמחות בחינוך דמוקרטי.

 
מתמטיקה-פיזיקה:

רקע כללי:
תוכנית הלימודים בהתמחות זו מקנה ידע בסיסי רחב במקצועות מדעיים, תוך התמקדות בשתי ההתמחויות הראשיות – מתמטיקה ופיזיקה, ובהתמחות המשנית – כימיה.
מערכת החינוך זקוקה למורים רבים בתחומים אלה. מהלך ההכשרה להוראה כולל, מלבד לימודי ההתמחות, גם לימודי חינוך ודרכי הוראה המתייחסים להוראת המתמטיקה והפיזיקה בבתי הספר בכיתות ז’-י’.

תכני הלימוד:
לימודים אלו מדגישים את הגישות היישומיות של ההוראה והוראת המדעים במיוחד.
הם בוחנים את פיתוח ההקשרים הקוגניטיביים, את תפישת עולמו של הנער המתבגר ואת ערכם של לימודי המדעים בתוך תוכנית הלימודים. צוות מיומן של מורים ומדריכים מלווה את הסטודנטים ועוזר להם בהכשרתם ובהתנסותם המעשית בבית הספר.
הלימודים נערכים בקבוצות קטנות המאפשרות קשר אישי והידברות עם המרצים. לרשות הסטודנטים עומדות מעבדות מתקדמות וכן מערך מחשבים עדכני.

תעודות:
בסיום הלימודים יקבלו הסטודנטים תואר ראשון ותעודת הוראה (במתמטיקה ובפיזיקה) לכיתות ז’-י’.

תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה במוזיקה  B.ed:
התואר מכשיר מוזיקאים-מחנכים למוזיקה במגוון רחב של שטחים והתמחויות: הוראת המוזיקה בגני ילדים, בבתי-ספר יסודיים, תיכוניים וחטיבות ביניים; מוזיקה ותנועה בחינוך המיוחד; ניצוח מקהלה; ריתמיקה (בגישת דלקרוז) ועוד.
 
>מידע על לימודי תעודה – מורה בתיכון 
חינוך ליזמות לחסכון במים בקהילה:

- חינוך ליזמות לחסכון במים בקהילה ובמערכת החינוך:
נושאי הלימוד: יסודות בהידרולוגיה, מטארולוגיה, מערכות לאספקת מים, שיטות לחסכון, רקע למשבר המים והכשרה ליזום פרויקטים לחסכון במים בקהילה.

- חינוך ליזמות לחסכון במים בגני ילדים:
נושאי הלימוד: רקע למשבר המים והכשרה ליזמה לחסכון במים בגן הילדים, בבית ובקהילה.
- הכשרה ליישום תו תקן ירוק במוסדות חינוך:
נושאי הלימוד: קריטריונים לתו תקן ירוק, שיטות טיפול וחסכון במשאבים מתכלים, תקצוב הוצאות ביה"ס ושימת הסביבה בישום התקן, סיורים.

הפוסט הזה פורסם בתאריך לימודי הוראה בתיכון. קישור קבוע.

2 תגובות על ללמוד ולעבוד בתחום – מורה בתיכון

  1. מאת שחם גבע:‏

    תודה על המידע, רק דבר אחד – לא הבנתי מהכתוב אם התעודה שבסוף לימודי היסטוריה ותעודת הוראה תקפה להוראה בכיתות יא' ויב'? האם היא אך ורק לחטיבת הביניים ?

    אם כן כיצד ניתן להתקבל כמורה לכיתות האלו במקצועות מקרא ו\או היסטוריה?

    • מאת מירי:‏

      שלום שחם גבע,

      זה מאוד תלוי באיזה מסלול בחרת, ישנם מסלולים שמיועדים לגיל הרך ויש מסלולים המיועדים לתיכון.
      אם בחרת במסלול תואר + תעודת הוראה לתלמידי תיכון בד"כ ההתמחות הזו היא רק לחתך גילאים זה.
      ממליצה לך לפנות למוסדות הלימוד בתחום החינוך כמו למשל בית ברל הם יוכלו לכוון אותך יותר.

להגיב על מירי לבטל

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>