מידע על לימודים אקדמיים – תואר שני בפסיכולוגיה ובריפוי בעיסוק
תואר שני בפסיכולוגיה התפתחותית:
רקע כללי:
הלימודים מתמקדים בנושאים הקשורים לרווחתם ולטובתם של ילדים, משפחות וקהילותיהם.
מסלולי הלימוד:
•מסלול מחקרי.
•מסלול יישומי.
תכני הלימוד:
סוגיות בהורות ובחקר התקשרות, שיטות הערכה ואבחון התפתחותיות, יישום של גישות התפתחותיות בעבודת שדה, התפתחות תקינה ופתולוגית בילדות, מתודולוגיה מחקרית התפתחותית, שיטות תצפיתיות התפתחותיות ועוד.
אפשרויות תעסוקה:
לתלמידים ההולכים במסלול המחקרי קיימת האפשרות להשתלב בתחומי המחקר, ההוראה ובתפקידים הדורשים ידע מקצועי מתקדם.
לתלמידים ההולכים במסלול היישומי קיימת האפשרות להשתלב בעבודת שדה יישומית.
המסלול היישומי שם דגש רב על: התפתחות תקינה, מצבי סיכון, היבטים עיוניים ומחקריים ורלוונטיות הידע ההתפתחותי ליישום ברמת הפרט, המשפחה, הקהילה ומערכות בעלות השפעה על התפתחות ילדים.
תואר שני בפסיכולוגיה קוגניטיבית וגורמי אנוש MA:
רקע כללי:
המגמה מכשירה חוקרים בתחום הפסיכולוגיה הקוגניטיבית.
התוכנית כוללת קורסים בפסיכולוגיה קוגניטיבית, כלים מתודולוגיים והכשרה מחקרית אינטנסיבית.
מסלול לימוד:
•מסלול הכולל הגשת עבודת גמר (תזה).
תכני הלימוד:
חישה ותפיסה, קשב וביצוע, זיכרון ועיבוד מידע, גורמי אנוש, קוגניציה חזותית, נוירו-פסיכולוגיה קוגניטיבית, אינטליגנציה מלאכותית, מודלים קונקציוניסטיים, מטה-קוגניציה, פסיכולינגויסטיקה ועוד.
תואר שני בפסיכולוגיה תעסוקתית ארגונית MA:
רקע כללי:
תואר שני זה מספק לימודים עיוניים, כלי מחקר והכשרה מעשית לתלמידים המבקשים להתמחות בנושאים הקשורים לייעוץ תעסוקתי בארגונים השונים.
מסלול לימוד:
מסלול הכולל הגשת עבודת גמר (תזה).
התמחויות:
•ייעוץ תעסוקתי במכונים, בבתי ספר ובארגונים לבחירת מקצוע ובפיתוח קריירה.
•ייעוץ ארגוני במכונים, בחברות וארגונים לשיפור תהליכים מרכזיים כמו עבודת צוות, תהליכי קבלת החלטות, שינוי, למידה, מוטיבציה ועוד.
•שיבוץ מועמדים ללימודים, הכשרה לעבודה תוך שימוש בכלי הערכה.
•ייעוץ מערכתי של גורמי אנוש, אקולוגיה של מקומות עבודה ואינטראקציה אדם-מכונה (הנדסת אנוש).
תכני הלימוד:
מתודולוגיה, סטטיסטיקה ומחשב, מבוא למיומנויות ייעוץ, מבוא להערכת האישיות, ייעוץ תעסוקתי, מבחנים, הערכה, מדידה, פסיכולוגיה ארגונית, הנדסת אנוש ועוד.
תואר שני בפסיכולוגיה קלינית MA:
רקע כללי:
תוכנית הלימודים משלבת תחומים ממדעי ההתנהגות והרפואה ועוסקת בטיפול באנשים הסובלים מקשיים בחיים ומהפרעות נפשיות.
הלימודים מאופיינים בשילוב של הכשרה עיונית, מחקרית ומעשית אשר מאפשרת לבוגרים יכולות טיפול איכותיות יותר.
התייחסות במהלך הלימודים למישורים שונים כמו: השפעות גופניות, חברתיות-תרבותיות, תהליכים משפחתיים ובינאישיים ואישיותו הייחודית של הפרט על צדדיה השונים (מחשבתיים ורגשיים, מציאותיים ודמיוניים, מודעים ולא-מודעים), חיונית לאבחון ולבחירת הטיפול המועיל ביותר לאדם מסוים. העבודה הקלינית דורשת מן המטפל לנצל את אישיותו שלו כמכשיר טיפולי, עקב כך תהליך הלמידה הוא גם תהליך של התפתחות-עצמית, בעל צד אישי-חוויתי.
מסלולי לימוד:
•מסלול לתואר שני עם אפשרות המשך לתואר שלישי (ד"ר).
•מסלול הכולל התנסות ועבודה מעשית בשטח (פרקטיקום קליני).
תכני הלימוד:
שיעורי חובה הכוללים: מתודולוגיה סטטיסטיקה ומחשב, יסודות העבודה הקלינית, מבוא להערכת האישיות, מבוא לפסיכותראפיה דינאמית, מבוא לטיפול משפחתי, מבוא לטיפול קוגניטיבי והתנהגותי, פסיכופתולוגיה, הראיון בשיטה קלינית ומחקרית, מחקר התפתחותי ויישומו הקליני, תולדות הפסיכותרפיה ועוד..
שיעורי בחירה הכוללים: תהליכים קבוצתיים וטיפול קבוצתי, פרקטיקום בטיפול משפחתי, פרקטיקום בטיפול התנהגותי וקוגניטיבי, אבדן ושכול, טיפול קצר מועד, ניתוח פסיכולוגי של טקסטים ספרותיים, אספקטים פיזיולוגיים בפסיכופתולוגיה ועוד. . .
אפשרויות תעסוקה:
התוכנית מיועדת לאנשים הרוצים להיות פסיכולוגיים קליניים, ולאלו הרוצים להמשיך ללימודים גבוהים בתחום המחקר.
תואר שני בפסיכולוגיה חברתית MA:
רקע כללי:
תוכנית הלימודים מבוססת על סמינר מחקר (פרקטיקום) וקורסים אחרים ומגוונים בתחום הפסיכולוגיה החברתית.
תכני הלימוד:
אספקטים נבחרים בפסיכולוגיה חברתית, יצירה ושינוי עמדות ותהליכי שכנוע, מבט בין-תרבותי על הפסיכולוגיה החברתית, חשיבה וקבלת החלטות, דילמות חברתיות, רגש קוגניציה והנעה, הפסיכולוגיה של המגדר, סדנה בהתנהגות קבוצתית, הקונפליקט היהודי ערבי בראי התיאוריה על קונפליקטים בין קבוצות, ניהול קונפליקטים בארגון ובקהילה ועוד. . .
תואר שני בנוירו-פסיכולוגיה MA:
רקע כללי:
הלימודים עוסקים בביטויים התנהגותיים ופסיכולוגיים של המרכיבים הנוירולוגיים, הנוירו-פתולוגיים, הפתו-פיזיולוגיים ונוירו-כימיים של מחלות במערכת העצבים המרכזית וליקויים הנגרמים בהתפתחות וכתוצאה מטראומה מוחית.
הנוירו-פסיכולוגיה הקלינית כוללת הערכה ואבחון של השינויים ההתנהגותיים.
הנוירופסיכולוג נדרש לשליטה מלאה בידע הרפואי שיאפשר לו זיהוי של כל המשתנים הרפואיים, הנוירולוגיים, הפרמקולוגיים, הקוגניטיביים, ההתפתחותיים והפסיכו-סוציאליים ומן העבר השני עליו להכיר היטב את השיטות הטיפוליות המתאימות לאותו מקרה.
תוכנית הלימודים משלבת בין מחקר ועבודה טיפולית בנוסף להכשרה הקלינית הבסיסית.
התוכנית מקנה ידע מקיף בתחומי הפסיכולוגיה הקוגניטיבית ומדעי המוח (neurosciences), תכני הלימוד:
שיטות מחקר, מדעי המוח נוירו-אנטומיה, פסיכו-פרמקולוגיה ונוירו-פתולוגיה, פסיכופתולוגיה, פסיכו-דיאגנוסטיקה, יסודות הפסיכותרפיה, אבחון נוירו-פסיכולוגי, פסיכולוגיה קוגניטיבית ונוירו-פסיכולוגיה, פרקטיקום נוירו-פסיכולוגי ופרקטיקום קליני ועוד. . .
תואר שני בפסיכו-ביולוגיה:
רקע כללי:
במהלך הלימודים מושם דגש רב על מעורבות והתפתחות הסטודנט במחקר מעשי.
תוכנית הלימודים משלבת לימוד תיאורטי במקביל להשלמת התיזה המעשית.
במהלך הלימודים סטודנטים ישולבו בפרקטיקום מחקרי, במסגרתו יחשפו למעבדות המחקר. ההשתלבות במחקר תיערך יד ביד עם ביצוע תזה מחקרית מעשית, בהנחיית אחד ממורי המגמה.
מסלול לימוד:
•מסלול הכולל מחקר והגשת עבודת גמר (תזה).
התמחויות:
•פסיכו-פרמקולוגיה.
•פסיכו-ביולוגיה פיסיולוגית והתפתחותית.
•פסיכולוגיה השוואתית ואבולוציונית.
•מוח והתנהגות.
תכני הלימוד:
גישות אבולוציוניות להתנהגות, הבסיס הפיזיולוגי והביוכימי של התנהגות, פיזיולוגיה ופרמקולוגיה של התנהגות נורמאלית ופתולוגית, למידה וזיכרון, אכילה והשמנה, מערכות חישה, קוגניציה אצל בע"ח, הסתגלות, שיטות מחקר בפיזיולוגיה, פרמקולוגיה, נוירו-ביולוגיה של למידה וזיכרון, נוירו-ביולוגיה של הפרעות מוח והליכי התמכרות והתנהגות בע"ח במעבדה ובשדה ועוד. . .
תואר שני בריפוי בעיסוק:
רקע כללי:
התוכנית לריפוי בעיסוק מעמיקה בעיסוק האנושי המשתנה מהלידה ועד המוות. הלימודים כוללים התייחסות לדרכי מניעה, טיפול ושיקום של נכויות שונות, הגורמות למגבלה בעיסוקו של האדם.
מסלולי הלימוד:
•מסלול מחקרי.
•מסלול יישומי.
תכני הלימוד:
מטרת המסלול המחקרי היא לפתח מחקר בסיסי ויישומי להעמקת הידע בעיסוק האנושי ולהכשיר סטודנטים כחוקרים וכמומחים לנושאים העומדים בבסיס ההתערבות הקלינית של המרפאים בעיסוק.
מטרת המסלול היישומי היא העמקה והתמחות במגמות יישומיות בריפוי בעיסוק. המגמות היישומיות כוללות את תחום הילדים (אבחון, מניעה והתערבות), התחום הפיסיקלי וטכנולוגיה שיקומית הכולל שימוש בידע מתקדם בטכנולוגיה ובמחשבים לאבחון, לטיפול ולשיקום מוגבלים. תחום נוסף הוא התחום הקוגניטיבי (המתבסס על מדעי המוח, נוירולוגיה, נוירו פסיכולוגיה, גרונטולוגיה וכו') למניעה, לאבחון, להתערבות ולשיקום אנשים, על פני רצף החיים, עם מגבלות קוגניטיביות ותפקודיות.