מאת נטע דורון
אז השנה האקדמית הסתיימה, בחינות אחרונות וזהו. התואר בידכם. ועכשיו התחלה חדשה והעתיד שמציג המון שאלות וספקות. אין יותר מי שילמד אתכם ויכוון, אתם ברשות עצמכם. המטרה היא עבודה, פרנסה, קריירה. אבל בלי ניסיון איך מתחילים בעצם?
לא משנה איזה תואר סיימתם, חשוב כיצד תשווקו את עצמכם לעולם. אם תעשו זאת היטב, מובטח שתשיגו את המשרה הנכספת או שדרככם לעצמאות עסקית תקרום עור וגידים מהר כפי שתכננתם. שיווק אינטרנטי יהיה השלב הקל ביותר לביצוע ואינו כרוך בעלויות, מלבד זמנכם ומרצכם. האם זה שווה את המאמץ? תתפלאו כמה הווירטואל חזק…
הנה כמה טיפים לטובת צעדים ראשונים ביחסי הציבור שלכם ברשת. ייתכן שאינכם מחשיבים את הוירטואל כמציאות האמיתית. כמה שאתם טועים. בשיווק כמו בשיווק – כמה שיותר כלים, אמצעים, מגוון ומקוריות כך יקשיבו לכם ויעדיפו דווקא אתכם על פני אחרים. אם אתם מעצבים צעירים, כלכלנים, מטפלים בצמחי מרפא או קופירייטרים, שיווק הסחורה שלכם ומיתוגכם האישי שלכם ברשת עשוי לעזור לכם מאוד.
הקימו בלוג
בחרו פלטפורמה נוחה להקמת בלוג, אין צורך לרכוש אפילו דומיין. זה יכול להיות בלוג בתפוז, נענע10, וורדפרס, בלוגלי, קפה דה מרקר ועוד. הבלוג הזה יהיה חלון הראווה שלכם: הידע שלכם, המקוריות, בקיצור, הרוח החיה שלכם שתשקף את אישיותכם ומקצועיותכם.
קראו לבלוג בשם מקורי המרמז גם על מהותו. זה יהיה הבלוג המקצועי שלכם. מה מעלים בבלוג?
- פרטים אישיים: שם, תמונה, סלולר, וכל פרט אישי שעשוי להיות רלוונטי וקשור לתחום מומחיותכם אותו תרצו לחשוף. שימו בתודעה את הבלוג ככרטיס הביקור שלכם בפני מעסיק פוטנציאלי. מה תרצו שידע עליכם?
- עבודות: אם סיימתם לימודים הכרוכים ונוגעים בעולמות העיצוב, הכתיבה והיצירה זה הזמן להעלותם ולרכזם כתיק עבודות וירטואלי. העלו לבלוג את מבחר היצירות הטובות ביותר שלכם.
- תכנים: העלו מדי שבוע-שבועיים פוסט מקצועי. לא ארוך (עד 300 מילה), אך מקורי ובעל ערך מוסף למי שיטרח לקרוא. קונספט, ראייה מקצועית שלכם למגמה עולמית כלשהי, מקרה שקרה לכם, התלבטות מקצועית. אוסף הפוסטים יעיד על אישיותכם, ובלוג דינאמי ופיקנטי יהווה כרטיס ביקור מעולה.
- מידע מקצועי: העלו לבלוג פוסטים, דיונים, מידע מקצועי, לינקים לאתרים חשובים מהם אתם ניזונים מקצועית. הוספת מידע כזה לבלוג שלכם ימצב אתכם כ"רציניים" בתחומכם, גם אם אתם חסרי ניסיון לחלוטין.
הרווח הנוסף שלכם בעניין: קידום מקצועי ואינטרנטי. אם תעבדו נכון ובעקביות תרוויחו מכל הכיוונים: מיתוג אישי, כרטיס ביקור מקצועי מרהיב ומתחדש וקידום אורגאני עצמי במנוע החיפוש של גוגל. כאשר מעסיק פוטנציאלי יחפש אתכם בגוגל הוא ייתקל בבלוג שלכם, גם אם לא הפנתם אותו אליו ישירות.
פעלו ברשתות חברתיות רלוונטיות
הסוד הוא שיווק, מינגלינג מקצועי, הגעה לאנשי מפתח, הטמעות בקהילות של מעסיקים פוטנציאלים והגעה לקהל הרחב. אם אתם מעצבים, מהנדסים, או כלכלנים בתחילת דרכם הכלל נכון לכולכם… בלינקד-אין, טוויטר, קפה דה מרקר, מקושרים, פייסבוק או אפילו מייספייס. בחרו את הרשת החברתית המשרתת את מטרותיכם השיווקיות.
כאשר תציגו את עצמכם ברשתות חברתיות, תשתתפו בדיונים, תחליפו דעות עם אנשים, או פשוט תפרגנו לאחרים, כך תיצרו תנועה לכרטיס האישי שלכם באותה הרשת. ייתכן שמעסיק פוטנציאלי יאהב את הרוח הצעירה והמקורית, היוזמה והתכנים בבלוג שלכם וייפנה אליכם בהצעה. בכל מקרה, דבר טוב יהיה לקשר מתוך הפרופיל שלכם ברשת החברתית אל תיק העבודות שלכם, שטרחתם להעלות בבלוג…
לא חשבתם על זה, אבל גם הפייסבוק שלכם הוא אמצעי נהדר לשיווק עצמי. למעשה, בניתם לעצמכם שם רשימת תפוצה של מקורבים אליכם. מאה, מאתיים איש או יותר – השתמשו בפלטפורמת הפייסבוק על מנת לשווק את עצמכם. סיימתם תואר? העלו תיק עבודות, תמונות, והפיצו את הבשורה: אני מחפש מקום עבודה!
קשרו בין הדברים
העלתם תוכן בו השקעתם מזמנכם היקר, אין צורך להתאמץ יותר. העלו את אותו התוכן בכל הפלטפורמות שאתם ממילא פעילים בהם: פייסבוק, בלוג מקצועי, בלוג ברשת חברתית. בנוסף, לנקקו כמה שיותר… כלומר: העלו קישור מהכרטיס שלכם ברשת החברתית, לבלוג שלכם, ולהיפך. לינק מהפייסבוק לבלוג. לינק מהבלוג ליתר המקומות שם הפעילות. הלינקים האלה יעלו את הטראפיק לתכנים שלכם.
יותר עיניים קוראות פירושו יותר חשיפה, העלאת הסיכוי להגעת למעסיקים פוטנציאלים או לקהל שעשוי להיות מעוניין בשירות שלכם. והמיתוג האישי שלכם? גם הוא ירוויח מכל הפעילות הזאת.
לסיכום, שיווק באינטרנט הוא כלי נהדר לשיווק עצמי. רופא שיניים המתמחה בהלבנת שיניים, מעצב או מתכנת. לכולם יש את האפשרות החינמית לשיווק עצמי ברשת.
השקיעו זמן בבניית הבלוג ובהתנהלות ברשתות חברתיות. גם אם אינכם שם באופן טבעי ומתוך עניין, התייחסו לשיווק אינטרנטי ברצינות הראויה לה. אחרי הכול, מי שלא שם, בעצם לא קיים. אז מדוע שתתנו לבוגרים אחרים להקדים אתכם במירוץ?