מאת: בת-שיר סולמי
* הכותבת היא גננת במקצועה ובעלת תואר ראשון בחינוך.
אם צחוק מתגלגל של ילד מעלה חיוך על שפתיכם והאמרות המתוקות של הילדים גורמות לכם לעצור ולחייך שוב, לימודי חינוך לגיל הרך יכולים בהחלט להיות הכיוון שבו עליכם ללכת. אם אתם מחפשים עבודה שתהיה משמעותית באמת, כזו שתיתן לכם אפשרות לשנות משהו קטן עבור מישהו בעולם הזה, זה סימן שאתם יכולים לעבוד עם הקטנטנים בגן. איך עושים את זה? איך מגיעים להיות גננת או מורה לילדים בגיל הרך? עם כוח רצון, סבלנות ונשימה ארוכה תגיעו אל המשרה הנכספת.
איפה לומדים?
כיום קיימים בארץ מוסדות רבים שמכשירים מורים וגננות, ביניהם: מכללת סמינר הקיבוצים, מכללת בית-ברל וסמינר לוינסקי. במידה והחינוך הקיבוצי הוא שמושך אתכם, דעו שיש הבדל בין הגישות ולא רק בדשא הירוק והטבעי בקיבוץ לעומת דשא סינטטי המרפד את משטחי הגנים בעיר. לכן, כדאי לקרוא על ההבדלים בין הגישות, לפני שפונים למכללות ובוחרים להתמקד ולהתמקצע בגישה מסוימת.
בסמינר הקיבוצים סופגים הסטודנטים גם מהחינוך הקיבוצי וגם מהחינוך העירוני, לעומת המכללות אחרות שבהן שלטת על פי רוב גישה אחת. בעידן האינטרנט אפשר לברר בקלות על הגישות המנחות של מוסדות לימוד ברחבי הארץ. תוכלו גם למלא טופס התעניינות ובמהרה יחזרו אליכם מהמוסד המבוקש עם כל הפרטים.
כמה זמן?
בכל סמינר או מכללה יש מסלולי לימוד שונים. בהתאם למסלול הנבחר יהיו גם היקפי השעות. תוכנית הלימודים כוללת מספר קבוע של שעות, הנפרשות על פני 3-4 שנים, לפי מידת הפניות של הסטודנט ובניית המערכת האישית שלו. מי שפנוי ליותר ימים של לימודים יוכל לסיים מהר יותר. יש מסלול מיוחד לאקדמאים בוגרי תואר ראשון מתחום אחר, שיכולים ללמוד רק את השעות שחסרות להם כדי להשלים את התואר בחינוך. לדוגמא, בוגר תואר בפסיכולוגיה יקבל פטור משיעורי הפסיכולוגיה, שנדרשים ממי שלא למד אותם.
מה לומדים?
הגיל הרך מוגדר כיום לגילאי 0-8. הסטודנטים יכולים לבחור בין כמה תחומי התמחות: מורה לכיתות א'-ב', גננת לגילאי 3-8, או התמחות בחינוך המיוחד. קיים גם מסלול שנקרא "חינוך יצירתי". בעיקרון, לימודי חינוך כיום כוללים לימודים תיאורטיים אודות התפתחות הילד, שיעורים בתחומים שבהם מצופה מהמורה/גננת ידע בסיסי, כמו: חשבון, הוראת קריאה, תנועה, מוסיקה, ועוד. וכמובן – שיעורי הדרכה פדגוגית ומפגשי התנסות מעשית בכיתה או בגן.
מה אפשר לעשות עם התואר/תעודה בסיום?
כמובן, שקודם כל אפשר להיות מורה או גננת, מורה מחליפה או גננת מחליפה שעוברת מגן לגן. בהמשך עם הניסיון הנצבר אפשר להתקדם לניהול מערכת גנים או בתי ספר או להמשיך לתואר שני בהתמחות מעמיקה יותר.
המלצה מניסיון…
כמו שאי אפשר לתאר את התחושה של נהיגה במכונית למי שלא נהג בה, כפי שלא ניתן להעביר את התחושה של החדרת שתלים לשיניים או להכין אישה לחוויות הלידה – כך גם גדולי המורים לחינוך לא יצליחו להעביר בפרטי פרטים את ההתמודדויות היומיומיות של עבודה בחינוך בגיל הרך. לכן מומלץ מאוד להתנסות בעבודה בגן ילדים או בכיתה עוד לפני שמתחילים את הלימודים ולראות אם אנחנו באמת מבינים מה זה אומר לפני שאנחנו מתחייבים ללימודים ועבודה במשהו שאין לנו מושג בו.
אז שיהיה בהצלחה!