מאת נטע דורון
רבים מבקשים להשתלב בתעשיית התקשורת. בין אם מדובר בתחום הפרסום, השיווק, או יחסי ציבור (יח"צ), הילת התקשורת מרחפת באוויר ובאה לידי ביטוי בביקושים הגדולים הקיימים ללימוד תחום זה. דומה שכיום להיות מנהל מותג נחשב הרבה יותר מאשר להיות רופא שיניים, למשל. ההילה של הביצה מעולם לא הייתה עגולה וזוהרת יותר…
בעולם שבו המילה "רייטינג" נזרקת לחלל האוויר תדיר, האם קיימת בכלל חשיבות לרקע אקדמי? ללימודים מסודרים כלשהם בתחום התקשורת? מסתבר שכן. אין תחליף ללימוד מושגים הקשורים לנושא, הכרת תיאוריות, עקרונות שיווק ועוד. מידע מקצועי הוא הכרחי, גם במקצוע הצועק מסרים להמונים, כאן ועכשיו, לעיתים על חשבון האיכות…
כאשר מדובר בלימודי תקשורת היישומיות והצורך לתרגם ידע למעשים חזקים ביותר: תואר או תעודה בלימודי תקשורת זה מתבקש ויפה, אך מעבר לכל דבר אחר, בתחום התקשורת זה מה שאתה עושה עם מה שלמדת. כיצד תיישם את הידע שלך הלכה למעשה. המקוריות, הדרייב והתושייה חשובים הרבה יותר מאשר בכל מקצוע אחר. אך איך תתחיל אם אין לך ניסיון? ממש סיפור הביצה והתרנגולת.
באוריינטציה של עשייה
אם נחזור רגע לזמן הלימודים בתחום התקשורת נוכל לראות שרובם, ולא משנה באיזו מסגרת, כוללים תרגולים ועבודות מעשיות. סדנת דוברות? מה קורה שם? בכל מפגש מעניק המרצה כלים ושוטח את משנתו: כיצד להתמודד עם משבר תקשורתי, דגשים בעבודת הדובר, התנהלות מול עיתונאים וכד'. אך גולת הכותרת תהיה העבודה המעשית הנדרשת בסדנה כזו: ניתוח פרשייה תקשורתית, ראיון עם הגורמים הקשורים אליה והפקת מסקנות אופרטיביות ולקחים.
בתחום יחסי הציבור – יושם הדגש על ניסוח הודעות לעיתונות, כללי כתיבתם, דרכי הפצתן וטיפים ליעילות שיגור המסרים. מעבר לטכניקה, נלמדת עבודת העיתונאי והיחצ"ן, הקשר והשוני ביניהם, אתיקה מקצועית ועוד. לימודי התקשורת הם ייחודיים בכך שהם כוללים שילוב מרתק בין תיאורטי למעשי.
יוצאים מהחממה
אז למדתם תקשורת המונים, רוויתם תיאוריות, עברתם סדנת דוברות, קורס יח"צ, שיווק, פרסום ועוד. תרגלתם, ראיינתם וחשבתם שאתם ממש בעניינים. ואז עם תום הלימודים לתואר או במסגרת קורס של לימודי חוץ נוכחתם לדעת שהדבר שיקבע יותר מכל את השתלבותכם בתחום הוא…ניסיון… כמה לא מפתיע.
איזה מעסיק יהיה מעוניין ביחצ"נית חסרת כל בסיס? האם לכולם יש סבלנות ללמד על מנת לקצור פירות רק אחרי חודשים? ספק. עדיין, אין צורך להתייאש. כל אחד מתחיל ממשהו ויש מה לעשות על מנת ליחצ"ן עצמכם לטובת השגת תפקיד כלשהו בביצה.
טיפים אפקטיביים להתנעה – רוצה להתחיל לעבוד?
- קשרים זה כל הסיפור – לאורך כל שנות הלימודים, ועם סיומם, נסו לשחזר: האם השכלתם ליצור קשרים? להתחבב על אנשים מסוימים? זה הזמן לשלוף את כרטיסי הביקור או את מספרי הסלולר וליצור קשר ללא חשש. מה כבר יש להפסיד? להיפך, ייתכן שנקיטת יוזמה רק תעיד עליכם דברים טובים.
- להיות האיש הנכון בזמן הנכון במקום הנכון – קחו בחשבון – לא לכל המעסיקים יש זמן לחפש עובדים, למיין ולהחליט. וכאן אתם נכנסים לתמונה – קורות החיים שלכם המעידים עליכם שאתם מחפשים משרת תקציבאי או איש יחסי ציבור מתחיל בדיוק בזמן שהם מחפשים… כי הכול עניין של תזמון. במידה וקורות החיים יגיעו בזמן הנכון, ללא מתחרים, כתובים היטב ו"סקסיים", יש סיכוי שיגרמו לאנשים שם להרים אליכם טלפון.
- יחסי ציבור ברשת – אמנם אתם נטולי ניסיון מעשי, אך בהחלט מסוגלים לנהל את יחסי הציבור של עצמכם ברשת. כיצד? אם אתם חובבי פייסבוק, אלופים בהעברת מסרים ויראלית, כותבים, מנהלים או פעילים בפורומים הרי שאתם כבר על דרך המלך. הנה, יש לכם ניסיון בשיווק באינטרנט. בבקשה לזכור לכלול מיומנויות אלה בקורות החיים.
- כל רלוונטי – אם כתבתם טור בהתנדבות לאתר כלשהו, זה הזמן להוסיף את הלינק לקורות החיים שלכם. אל תצטנעו. מיתוג אישי, כך זה נקרא היום. כאשר כל מעסיק כמעט "מבצע גוגל" (כלומר מחפש מידע בגוגל) על המועמד, טוב יהיה שיגלה שכתבתם כמה דברים, או שאולי אתם מנהלים איזשהו פורום בתחום האהוב עליכם. בקיצור – שאתם קיימים!
- קסם אישי – בעידן בו הכול רץ, מהר וגם קצת אכזרי דווקא לנעורים ולגיל צעיר יש יתרון. כיום מנהלי מותג, תקציבאים, סופרוויזרים או יחצ"נים הם אנשים צעירים, תוססים ונאים. הקפידו להיראות במיטבכם בזמן הראיון. אין צורך אמנם לעשות דיאטה, אבל חשוב שתתלבשו בבגדים שישקפו את אישיותכם (שלא תיראו מחופשים).
ייחצ"נתם פעם מועדון בגיל 16? שיווקתם אירוע בפייסבוק? עשיתם זאת בהצלחה? אל תתביישו לספר על כך בראיון. היוזמה, המקוריות והרוח התזזיתית מראים על אמביציה ודרייב, וזה בעיקר מה שמחפשים בשוק התקשורת. לא רק ידע אקדמי וניסיון עמוק.
לסיכום, תחום התקשורת הוא זירה הנתונה לשינויים רבים. מדובר בזירה דינמית מאוד. אחרי הלימודים ולמעשה גם במהלכם, מומלץ ליצור תיק עבודות כלשהו שיוכיח שאתם מקוריים, חרוצים ותופסים עניין מהר. תעדו פעולות ועבודות שעשיתם במהלך הלימודים.
ומה עוד? שיווק וקסם אישי יועילו אף הם רבות.. כאשר אתם נמצאים בסטאז' בתום הלימודים, קחו אותו ברצינות. לא בגלל הגרושים שמשלמים לכם, אלא בגלל הפוטנציאל השיווקי שיש לכם ליצור שם נטוורקינג מקצועי לטובת תחילת הקריירה שלכם מיד עם תום הלימודים.
בהצלחה!